december 22, 2010

Vem är du i mångfalds-Sverige?

Detta var en quiz som jag gjorde till Facebook för något år sedan, och som jag kör i repris här-

1: Vad har du för kön och sexuell läggning?
A: Heterosexuell man
B: Heterosexuell kvinna
C: Homosexuell, bisexuell och/eller transperson
D: Jag vill leva i polygami, med en man och flera fruar.
E: Jag gillar inte att sortera in folk i fack. Möjligen queer.

2: Varifrån härstammar du?
A: Sverige
B: Ett OECD-land (EU, Norge, Schweiz, USA, Japan etc)
C: Östeuropa, Balkan, Asien eller Latinamerika
D: Afrika eller ett folk utan land (kurder, indianer, romer, syrianer, palestinier etc)
E: Det är en rasistisk fråga. Jag är solidarisk med tredje och fjärde världen, det är vad som räknas.

3: Har du någon funktionsnedsättning?
A: Nej, om inte närsynthet eller färgblindhet räknas.
B: Ja, en dold diagnos eller en kronisk sjukdom.
C: Ja, det syns på lång väg.
D: Min personliga assistent fyller i det här testet åt mig.
E: Det är inte människor som har funktionshinder, det är samhället som inte fungerar.

4: Brukar du synas när människorna på din arbetsplats visas upp för allmänheten?
A: Nej, jag ser ut precis som alla andra, så folk lägger inte märke till mig.
B: Jag brukar synas bland de andra.
C: Chefen låter mig vara frontfigur på alla bilder och evenemang. Men inte annars.
D: Massmedia har gjort reportage om mig, med budskapet att "sådana som jag kan också lyckas".
E: De brukar undvika att ta med mig, för att jag lägger mig i budskapet för mycket.

5: Vilken relation har du till dina släktingar och barndomsvänner?
A: Flera av dem är mina kollegor eller grannar.
B: Vi har inte riktigt tid att umgås, men det är väl okej.
C: Vi har glidit ifrån varandra, de verkar upptagna nuförtiden.
D: De kallar mig "svikare" eller "förrädare". Jag har övervägt hemligt telefonnummer.
E: Jag försöker vara solidarisk med dem, även om vi har olika åsikter om det mesta.

6: Vem är din närmaste chef? Om du är student - vem är din viktigaste lärare?
A: Det är jag som är chefen.
B: En icke-vit person eller en kvinna.
C: En vit man. Men det finns kvinnliga chefer i organisationen.
D: Alla mina chefer är vita män. Det måste vara en slump.
E: Ett imperialistiskt förtryckarsvin.

7: Vad anser du om kvotering och annan positiv särbehandling?
A: Jag skulle ju förlora på det själv, så det verkar otrevligt.
B: Det är ingen perfekt lösning, men i extrema fall kan det fungera.
C: Det borde förbjudas. Tjänster ska tillsättas utifrån kompetens.
D: Om kvinnor inte är chefer så beror det på att de hellre vill vara chefer hemma. Invandrare är chefer över torgstånd och pizzerior, det räcker åt dem.
E: Absolut nödvändigt för att bryta maktstrukturer.

8: Anser du att diskriminering, rasism, sexism och homofobi är vanligt i Sverige?
A: Jag tror att invandrare, kvinnor och HBT-personer diskrimineras, men jag vet inte säkert.
B: Ja, en del. jag har själv upplevt det ett par gånger.
C: Jag har inte upplevt det själv. Om folk anser sig diskriminerade så är det nog deras eget fel.
D: Ja. Det är muslimer och folk från Balkan som är de verkliga rasisterna, sexisterna och homofoberna.
E: Självklart! Minoriteter blir förtryckta överallt i samhället!

9: Din arbetsplats föreslås ordna en temadag för integration och mångfald. Vad tycker du?
A: Jag bryr mig inte. Hoppas någon med bättre koll tar tag i det.
B: Jag fjäskar för chefen och blir en frontfigur i projektet.
C: Det är onödigt. Minoriteter ska kunna ta eget ansvar.
D: Man borde ha en temadag mot religiöst förtryck och ungdomsbrottslighet i stället.
E: Varför inte en hel vecka? Varför snåla på så här viktiga saker?

10: Vad anser du om religiösa huvudbonader?
A: Jag är inte särskilt insatt. Låt invandrarna ta den diskussionen.
B: Lärare, läkare och poliser kan ju inte jobba med täckt ansikte, men man kan nog hitta kompromisser.
C: Folk ska respektera sina arbetsgivares klädregler. På fritiden kan man ha vilka kläder som helst.
D: Vidrigt. Förbjud fezar och turbaner på allmän plats. I Sverige har vi svenska kläder!
E: Problemet är den västerländska intoleransen.

Flest A: Du är en betonghäck.
Du smälter in i den vita patriarkala maktstrukturen. Ingen ägnar en tanke åt din grupptillhörighet eller ditt utseende, och eftersom även dina åsikter är slätstrukna, så värderas du endast efter din kompetens. Se bara till att rekrytera några kvinnor och minoriteter till synliga positioner, så får du snart sitta med i styrelsebastun!

Flest B: Du är en färgklick.
Du är en light-minoritet; tillräckligt udda för att folk ska lägga märke till dig, men ändå så lik Sven Svensson att du faktiskt kan ta dig fram på dina prestationer - så länge du jobbar dubbelt så hårt som dina vita manliga kollegor. Omvärldens förväntningar påverkar dig trots allt mer än du tror. Du tycker också att det är viktigt med medvetenhet i mångfalds- och jämlikhetsfrågor.

Flest C: Du är ett mångfaldsalibi.
Trodde du att cheferna gillar dig för din kompetens? Fundera en gång till! Kan det inte bero på att de är vita heterosexuella män, som vill framstå som politiskt korrekta? Och när du slår i glastaket, så märker du att deras värderingar inte är alltför trevliga.

Flest D: Du är en husneger.
Det finns saker som det vita patriarkatet vill säga och göra, men inte vågar stå för. De utnyttjar dig för att föra fram allt som kan uppfattas som arbetarfientligt, rasistiskt, sexistiskt eller homofobt. Du hatar alla minoriteter inklusive din egen, medan du älskar överheten. Du slickar den vite mannens stövel så att han kan stanna vid makten. Till skillnad från de förtryckta massorna kommer du få njuta av smulorna från den vite mannens bord så länge du överlever - hur länge det nu blir.

Flest E: Du är en martyr.
Du kämpar ständigt mot diskriminering. Om du inte tillhör någon förtryckt grupp, så hittar du någon att solidarisera dig med. Inget exempel på rasism, sexism eller annat förtryck är för litet för att göra dig arg. Du hyser särskilt agg mot dem som förråder sina egna för att gå makthavarnas ärenden; du kallar dem "legosoldater" eller "husnegrer".

Testet är tillägnat alla de svenska makthavare som någonsin blivit kallade alibin eller husnegrer.

Inga kommentarer: