februari 25, 2006

Låtsastidningar

Under hösten har jag haft en hel del att göra med Sveriges kvällspress (Aftonbladet och Expressen/GT/KvP) och gratispress (Metro och Stockholm City), och därför har jag också en hel del åsikter.

Människor i den utbildade medelklassmiljö där jag har min bakgrund älskar att moralisera över sådana tidningar. Det är lätt, eftersom kvällspressen frossar i kändisskvaller, naket och bisarritet, och gratispressen håller utgifter för journalistik i botten. (Mitt gage för medverkan i Metros nöjespanel var ett par lussebullar och en mugg svag-glögg.) Välkammade akademiker vill inte ha skvaller eller lågbudgetartiklar i tidningen, de vill ha saklig och genomarbetad information om händelser som påverkar våra vardagsliv. Säger de.

Själv ser jag inget fel i att några tidningar ger större utrymme till bröstchocker än riksdagsdebatter, eller att andra bara är annonsblad indraperade i TT-telegram - så länge folk är medvetna om att de inte är riktiga nyhetstidningar.

fortsättning följer

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Så länge folk är medvetna" var nog den viktigaste kommentaren här. Folk är aldrig medvetna, och tror de att de är det så har de bara hybris istället. Har man fastnat i rutiner, vanor och/eller preferenser så blir man blind för vad det egentligen är man läser.

Medelklasspretentiösa tror att de läser upplysta tidskrifter som behandlar Viktiga Ämnen(TM), medan den stora pöbeln är övertygade om att politik och vetenskap är idiotiskt, och bara är till för de som inte kan umgås med normalt folk. Överklassen ser ned på alla tidskrifter utom möjligen strikt vetenskapliga dylika, och underklassen fnyser åt allt nedpräntat, för det är slöseri med deras tid att inte få informationen serverad på enkelt silverfat á la TV.

Jag skulle säga att det viktiga inte är att folk är medvetna, utan att de håller sig tysta och inte är i vägen för folk som försöker läsa vad det nu är de finner intressant.. ;D

Erika sa...

Hejsan Tore! Vad kul att du bloggade på den här sidan! Jag och min mamma pratade nyss om FZC och speciellt om dig. Vi båda gillar dig och din personlighet, man får ju intryck ifrån FCZ. Ska hålla koll på din blogg och läsa så ofta jag kan. Ta gärna del av mina blogginlägg om du vill. Ha det bäst!