februari 17, 2006

Fotboll, nördar, fotbollsnördar och nördfotboll

FCZ handlar om nördar som inte kan spela fotboll. Är det inte fördomsfullt att antyda att nördar inte kan spela fotboll?

Jag har många nördiga fysikerbekanta av båda kön som är bra till riktigt bra på fotboll. Dessutom finns många ickenördar som inte skulle ha en chans mot FCZ. Det går till och med att beskriva fotbollsproffs som nördar - även om liknelsen inte stämmer fullt ut - killen som var bäst på fotboll på högstadiet var betydligt mer respekterad av tuffingarna än han som var bäst på matte.

Orsaken till att FCZ utgörs av nördar är inte att nördar skulle vara särskilt mycket sämre än ickenördar. I stället handlar det om att nördar är mer intressanta personer än vanliga killar med vanliga beteendemönster.

En dum grej med marknadsföringen av FCZ är sloganen "Från nörd till fotbollsproffs". Nördar är vi fortfarande.

fortsättning följer

2 kommentarer:

Erika sa...

Klart det är så, håller med. Klart man inte blir en icke-nörd för att man lär sig spela fotboll (om man nu inte kan det). Jag, till exepmel, tycker att "nördar" är mycket mer intressanta än ytliga pojkar med besatthet av sitt utséende.

Anonym sa...

Hej. Håller med dig. Jag tycker det är mycket gulligare med folk som kan typ alla blommsorter än bilsorter. Och Jag beundrar även pålästa och kunniga människor. Men tror inte det underhållande va att ni va nördar. utan att ni va så sjukt kassa på fotboll o sen faktist blev bättre. jag fällde en liten glädjetår sista matchen. ni var jätteduktiga. och det va kul o se era framsteg.