Ståuppkomik är, i konkurrens med spex, kanske den typ av underhållning där publiken betyder mest för sin egen upplevelse. Oavsett om komikerna är bra eller inte, får en bra publik en roligare kväll, än en dålig publik. På små klubbar kan en enskild åhörare lyfta, eller, förstöra, hela kvällen.
Hur blir man då en bra publik?
1. Första raden är häcklarplatser. Det händer att MC:n (konferencieren) eller en komiker gör sig lustig på bekostnad av dem som sitter närmast scenen. De platserna är alltså inte lämpliga för blyga människor. Men den som är lite mer modig kan få en oförglömlig upplevelse.
2. Var generös med skratt och applåder. Gå in för att ha roligt, inte för att sätta betyg på komikerna eller leka Idol-jury. Det är helt okej att skratta på fel ställe, eller av fel orsak. Det bidrar till att bryta isen. Skratt och applåder ger också komikern en liten paus för att hämta andan. Särskilt handlar det om att...
3. Svara på komikernas frågor. MC:n eller komikerna ställer ibland någon enkel fråga till publiken. Om det är en ja/nej-fråga, typ "Är det någon här som har hund?" svara genom att applådera och jubla, även om du inte har hund. Eller så är det en mer specifik fråga till kompisgäng (bra komiker undviker att pressa ensamma stackare på svar) typ "Var bor ni?" "Vad jobbar ni med?" "Är ni på dejt?" Den som av någon anledning inte vill svara, bör hellre ljuga, än att skapa en pinsam tystnad. Om ni inte är beredda att bidra till showen genom att svara på en enkel fråga, sitt längst bak i lokalen, eller stanna hemma.
4. Videofilma inte. Komiker oavsett nivå föredrar att kunna styra över hur de framstår i rörlig bild. För det första vill man inte få sina skämt spoilade. För det andra är komiker sällan helt nöjda med videoupptagningar; det kan finnas brister i ljudet, bilden, materialet, framförandet eller publiken. Det går bra att ta stillbilder. Om du vill använda blixt, bränn av den precis när komikern har äntrat scenen, eller precis när setet är slut. Då kan blixtar bidra till en glamourös stämning på klubben, i stället för att störa.
5. Om ni vill prata med varandra, gå någon annanstans. Det kan förstås hända att du och dina vänner gått till en krog för att samspråka, men att det visar sig vara standupkväll. Många krogar har flera olika rum; flytta dit så att ni inte stör standupen, och standupen inte stör er. Om krogen är för liten, och ni befinner er i en någorlunda stor stad, så finns det ganska säkert andra krogar i närheten. Det är ni som ska flytta på er. Det är liksom lättare för er, än det är för hela standupklubben med publik att vandra iväg till en annan krog mitt under showen.
6. Om du måste växla några ord med din kompis, flytta stolar, passera framför scenen eller gå till baren, stör hellre MC:n än någon av komikerna. MC:n har oftast större tålamod.
7. Nu kanske det börjar låta som att komikerna ställer en massa krav på sin publik. Men det finns något de aldrig kan ta ifrån den som lyssnar. Du har alltid rätt till åsikten att ett set inte är roligt. Det finns massor av möjliga orsaker till att någon i publiken inte uppskattar en komikers set. Komikern kanske är nybörjare. Eller så har hen erfaren, men fortfarande hopplöst dålig. Eller så kan det vara en proffsig komiker som testar nytt material, eller ett nytt uttryck, som visar sig funka dåligt. Eller så passar inte ämnet med publiken. Om du verkligen tycker illa om det du hör: undvik att bua eller häckla, tystnad är bättre. Om du upplever att någon rutin är rasistisk, sexistisk eller obehaglig på annat sätt, kontakta MC:n eller klubbvärden efteråt och säg att den där rutinen var inte rolig. Komiker som får höra att deras material är grovt eller provocerande, kan ta det som intäkt, men om de blir kallade "icke-roliga" så vet de att materialet inte funkar. Du har rätt att framföra din åsikt, men det är förstås inte säkert att komikern eller klubbvärden lyssnar.
Hur blir man då en bra publik?
1. Första raden är häcklarplatser. Det händer att MC:n (konferencieren) eller en komiker gör sig lustig på bekostnad av dem som sitter närmast scenen. De platserna är alltså inte lämpliga för blyga människor. Men den som är lite mer modig kan få en oförglömlig upplevelse.
2. Var generös med skratt och applåder. Gå in för att ha roligt, inte för att sätta betyg på komikerna eller leka Idol-jury. Det är helt okej att skratta på fel ställe, eller av fel orsak. Det bidrar till att bryta isen. Skratt och applåder ger också komikern en liten paus för att hämta andan. Särskilt handlar det om att...
3. Svara på komikernas frågor. MC:n eller komikerna ställer ibland någon enkel fråga till publiken. Om det är en ja/nej-fråga, typ "Är det någon här som har hund?" svara genom att applådera och jubla, även om du inte har hund. Eller så är det en mer specifik fråga till kompisgäng (bra komiker undviker att pressa ensamma stackare på svar) typ "Var bor ni?" "Vad jobbar ni med?" "Är ni på dejt?" Den som av någon anledning inte vill svara, bör hellre ljuga, än att skapa en pinsam tystnad. Om ni inte är beredda att bidra till showen genom att svara på en enkel fråga, sitt längst bak i lokalen, eller stanna hemma.
4. Videofilma inte. Komiker oavsett nivå föredrar att kunna styra över hur de framstår i rörlig bild. För det första vill man inte få sina skämt spoilade. För det andra är komiker sällan helt nöjda med videoupptagningar; det kan finnas brister i ljudet, bilden, materialet, framförandet eller publiken. Det går bra att ta stillbilder. Om du vill använda blixt, bränn av den precis när komikern har äntrat scenen, eller precis när setet är slut. Då kan blixtar bidra till en glamourös stämning på klubben, i stället för att störa.
5. Om ni vill prata med varandra, gå någon annanstans. Det kan förstås hända att du och dina vänner gått till en krog för att samspråka, men att det visar sig vara standupkväll. Många krogar har flera olika rum; flytta dit så att ni inte stör standupen, och standupen inte stör er. Om krogen är för liten, och ni befinner er i en någorlunda stor stad, så finns det ganska säkert andra krogar i närheten. Det är ni som ska flytta på er. Det är liksom lättare för er, än det är för hela standupklubben med publik att vandra iväg till en annan krog mitt under showen.
6. Om du måste växla några ord med din kompis, flytta stolar, passera framför scenen eller gå till baren, stör hellre MC:n än någon av komikerna. MC:n har oftast större tålamod.
7. Nu kanske det börjar låta som att komikerna ställer en massa krav på sin publik. Men det finns något de aldrig kan ta ifrån den som lyssnar. Du har alltid rätt till åsikten att ett set inte är roligt. Det finns massor av möjliga orsaker till att någon i publiken inte uppskattar en komikers set. Komikern kanske är nybörjare. Eller så har hen erfaren, men fortfarande hopplöst dålig. Eller så kan det vara en proffsig komiker som testar nytt material, eller ett nytt uttryck, som visar sig funka dåligt. Eller så passar inte ämnet med publiken. Om du verkligen tycker illa om det du hör: undvik att bua eller häckla, tystnad är bättre. Om du upplever att någon rutin är rasistisk, sexistisk eller obehaglig på annat sätt, kontakta MC:n eller klubbvärden efteråt och säg att den där rutinen var inte rolig. Komiker som får höra att deras material är grovt eller provocerande, kan ta det som intäkt, men om de blir kallade "icke-roliga" så vet de att materialet inte funkar. Du har rätt att framföra din åsikt, men det är förstås inte säkert att komikern eller klubbvärden lyssnar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar