april 04, 2006

Det här är inte en blogg

Tekniken för webbloggar - idag kallade bloggar - har något årtionde på nacken, men det var först under slutet av 2004 som "alla" började "blogga". De gamla bloggprettona som hade blogg "långt före alla andra" försöker givetvis död- eller idiotförklara trenden för att framställa sig själva som häftiga.

Det som är lite fånigt med bloggar är att det inte är någon konstform i sig, utan bara ett medium. De allra flesta nya bloggar har ointressant, trivialt innehåll, och är framför allt sina ägares nya teknikleksaker. Lite som personliga hemsidor var på 1990-talet och BASIC-program på 1980-talet.

Jag försökte mig på att skriva en politisk blogg i augusti 2004, som jag nu har raderat. I dag finns tillräckligt många politiska bloggar av 25-30-åriga socialliberala straighta svenneakademikersöner för att jag inte ska kunna tillföra så mycket unika tankar.

Ett år senare började jag, inspirerad av våra danska kollegor, att presentera det då helt okända FCZ för omvärlden. Jag valde bloggformatet eftersom den erbjuder hyfsat bra funktioner och finish med minimalt grund- och underhållsarbete. Jag kan tillräckligt med HTML och XML för att inte behöva bevisa något med en hemkodning.

Eftersom ordet "blogg" har blivit synonymt med antingen "25-30-årig socialliberal straight svenneakademikersons amatörpolitiska idéer" eller "25-30-årig straight svenneakademikerdotters katt- och väderdagbok" så har jag valt att inte kalla mina två bloggar för bloggar. Den du läser just nu är en krönika. Den andra är en nyhetstjänst. Förhoppningsvis kan jag inspirera andra människor att använda bloggen som ett medium för vettig information i stället för leksak.

1 kommentar:

Cliff Hanger sa...

Äh, pretentiöst av dig att inte vilja kalla detta för en blogg. En blogg är en blogg. Om man är medveten om att innehållet i olika bloggar kan skifta behöver man inte dra sig för att använda uttrycket. Men du tycker väl att du skriver så mycket bättre än de flesta så att det av pöbeln nedsmutsade ordet "blogg" inte duger åt dig? Om så ändå vore fallet, d.v.s. att du skriver så oerhört bra, vore det inte passande att kalla detta för en blogg, så att denna blogg så att säga höjer värdet på ordet?

Om du skulle skriva en bok, skulle du inte kalla det för en bok då, eftersom det finns så många skräpböcker? Om du skulle ge ut en CD-skiva, skulle du inte kalla det CD-skiva då eftersom det finns så många dåliga CD-skivor?