juni 07, 2012

Sydafrikasyndromet

 Sydafrikasyndromet är en situation där en person eller en grupp, som varit engagerad i en samhällsfråga, tar åt sig äran, när det utvecklas i en positiv inriktning, när deras insatser i själva verket har varit ganska oväsentliga.

Exempel
Västerlänningar som anser att de stoppade apartheid i Sydafrika genom att låta bli att köpa sydafrikanska varor. I själva verket demokratiserades Sydafrika av sydafrikanerna själva.

Claes Borgström som ville att Sverige borde bojkotta fotbolls-VM 2006 i Tyskland eftersom prostitution är lagligt där. Under fotbolls-VM var prostitutionen i Tyskland mindre utbredd än väntat. Borgström gissade att det var hans förtjänst.

Storstockholms Lokaltrafik behövde en ny bussdepå för bussarna på Lidingö. De planerade att bygga depån i Lidingös enda industriområde. Lidingöcentern, och några andra, protesterade mot depån eftersom tomten ligger nära natur, och nära bebyggelse. Det är bara det att alla platser på jordytan antingen ligger nära natur, eller nära bebyggelse. Nu vill SL i stället lägga depån i Värtahamnen. Lidingöcentern tycker att det är deras förtjänst att bussarna hamnar i innerstaden i stället.

Min kommentar
Jag har alltid tyckt att epidemier är dåliga. Genom att ta emot vaccin, har jag bidragit till deras utplåning. Därför tycker jag att folk ska tacka mig, i stället för WHO, Röda Korset och Läkare utan gränser, för att polio och mässling snart är utrotade.

Jag tycker också illa om organiserad brottslighet, och brukar inte stödja den. Hylla mig för att Södertäljemaffian sitter bakom galler, och strunta i polisens och vittnenas insatser.

1 kommentar:

idol sa...

Tjenare Tore skulle mest vilja säga att du verkar vara en underbar människa och en ut av dom få jag ser upp till. Snälla gör lite mer inlägg på bloggen! Tacksam för svar eller respons! :)