september 06, 2007

Dryga företags-telemarketers

Telemarketing är ett otyg. Jag har inget emot att ibland få begränsade mängder reklam per fysisk post eller e-post. Men min telefon tillhör min privata sfär - jag vill bara bli uppringd av folk som jag redan känner, eller som har något seriöst ärende.

"Vanliga" telemarketers går att undvika genom att man anmäler sig till Nix-registret. De mer sluga köper nummerlistor från föreningar - något man kan åtgärda på föreningspolitisk väg genom att avsätta den föreningsstyrelse som gått med på sådana dumheter.

Om man, som undertecknad har företag, så blir det svårare. Många av de telemarketers som ringer företagare är dokumenterat oseriösa, och räknar med att den stressade näringsidkaren ska betala bluff-fakturor av misstag. Dessutom är de betydligt mer påstridiga och dryga än de blyga extrajobbande ungdomar som tillhör branschens huvudfåra.

Idag blev jag uppringd av en telemarketer som jobbade för Mobilpunkten. Han var påstridig och hade svårt för att ge upp samtalet. En firma med så uselt sinne för service förtjänar inga kunder.

Tillägg 7 september: Idag ringde en telefonbettlare från Mobilpunkten igen. Han hade i och för sig vett att be om ursäkt när jag berättat att jag redan blivit uppringd.

Inga kommentarer: